KIM BĘDE
KIM BĘDĘ, GDY DOROSNĘ?
MOJE PIERWSZE POMYSŁY NA PRZYSZŁOŚĆ
PROGRAM
PREORIENTACJI ZAWODOWEJ
PRZEDSZKOLA NR 3 IM. PAPIEŻA JANA PAWŁA II
W STASZOWIE
SPIS TREŚCI:
I. Podstawy prawne
II. Założenia ogólne programu
III. Cel ogólny preorientacji zawodowej
IV. Treści programowe
V. Warunki i sposoby realizacji programu
VI. Weryfikacji efektów zajęć
VII. Ewaluacja programu
I. PODSTAWY PRAWNE
1. USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. art. 1 pkt. 17, 18, 19, 20 ustawy – PRAWO OŚWIATOWE
2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego
Na podstawie art. 47 oraz art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe ( Dz. U. Z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 )
II. ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU
Program preorientacji zawodowej w przedszkolu stanowi koncepcję działań podejmowanych przez nauczycieli oraz rodziców zmierzających do przybliżenia dzieciom w wieku przedszkolnym środowiska związanego
z wykonywaniem pracy zawodowej. Wszelkie aktywności zaplanowane w toku realizacji programu uwzględniają wiek dzieci, zainteresowania oraz ich możliwości rozwojowe a ponadto są zgodne z wytycznymi Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego.
Dzieci w wieku przedszkolnym bardzo często utożsamiają się
z postaciami ze swojego bliskiego otoczenia, którym niewątpliwie jest rodzina, wskutek czego dość częstym zjawiskiem jest okazywanie zainteresowania konkretnym zawodom z najbliższego środowiska. Dziecko wkraczając w kolejne etapy rozwojowe stopniowo odkrywa i rozwija własne uzdolnienia oraz zainteresowania. Przedszkole, jako miejsce wspierające wszechstronny rozwój dziecka ma za zadanie ułatwić dzieciom już na tym etapie kształtowanie preorientacji zawodowej w poczuciu bezpieczeństwa i w atmosferze przyjaźni połączonej z zabawą.
Wychowanie przedszkolne jest wieloetapowe a każdy etap ukierunkowany jest na realizację celów z następujących obszarów:
1) Poznawanie siebie,
2) Świat zawodów i rynek pracy,
3) Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie,
4) Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych.
Realizacja programu przewiduje stopniowe wzbogacanie treści ze wskazanych obszarów wraz z wkraczaniem dziecka w kolejne etapy edukacyjne.
III. CEL OGÓLNY
Celem ogólnym preorientacji zawodowej jest:
Zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami a wskutek tego kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania poprzez rozwijanie zainteresowań dziecka połączone ze stymulowaniem ich pro-zawodowych marzeń
IV. TREŚCI PROGRAMOWE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO
1. Poznanie siebie
Dziecko:
1.1 określa, co lubi robić;
1.2 podaje przykłady różnych zainteresowań;
1.3 określa, co robi dobrze;
1.4 podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Dziecko:
2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie, oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby;
2.3 wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których dziecko uczestniczy, takie jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;
2.4 podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
2.5 opowiada o sobie w grupie rówieśniczej.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Dziecko:
3.1 nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej);
3.2 nazywa czynności, których lubi się uczyć.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Dziecko:
4.1 opowiada, kim chciałoby zostać;
4.2 na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;
4.3 podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.
V. WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU
Realizacja programu przewidziana jest poprzez podejmowanie działań w toku różnych sytuacji z życia przedszkolnego. Jednym z takich działań są zajęcia wynikające z realizacji Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego a więc zarówno te przybliżające dziecku świat zawodów, jak również swobodne zabawy w kącikach tematycznych. Zajęcia powinny być przeprowadzane z uwzględnieniem prostych zabaw umożliwiających poznanie różnych zawodów np. memo - dopasowywanie atrybutów do zawodów. Kolejnym elementem realizacji programu powinny być działania wynikające
z rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a które prowadzone są przez nauczycieli
i specjalistów. Ponadto, realizowanie programu możliwe jest także w trakcie podejmowania różnych innych aktywności powiązanych z preorientacją zawodową zarówno w przedszkolu, jak i poza nim.
Wszelkie działania podejmowane w ramach preorientacji zawodowej realizują nauczyciele wychowania przedszkolnego we współpracy ze środowiskiem społeczno - gospodarczym (rodzice, przedstawicie zakładów pracy, instytucje edukacyjne) poprzez zastosowanie następujących
form pracy:
- organizacja zajęć i wycieczek (np. do zakładów pracy),
- kąciki tematyczne,
- zabawy tematyczne, naśladowcze, plastyczne,
-zabawy swobodne,
- spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
- zapoznanie dzieci z literaturą dziecięcą,
- zajęcia w ramach realizacji podstawy programowej,
- obserwacje, np. w trakcie spacerów.
W trakcie realizacji programu preorientacji zawodowej wykorzystane zostaną następujące
metody pracy:
- słowna,
- oglądowa,
- aktywizująca,
- działalności praktycznej.
Podczas podejmowania wszelkich działań, należy pamiętać
o kształtowaniu właściwych postaw dziecka wobec pracy oraz wyzwalaniu
w dzieciach przekonań o możliwości dokonywania zmian w swoim otoczeniu. Ponadto, istotne jest także dążenie do samodzielności dziecka uwzględniając przy tym istotę utrzymywania wokół siebie porządku, jak również rozwijanie umiejętności współdziałania dzieci w zespole. Efektywność realizacji wyznaczonych celów warunkowana jest pozyskaniem do współpracy rodziców dzieci. Spotkania z rodzicami służą poszerzaniu świadomości w zakresie zadań i możliwości rozwojowych ich dzieci. Pozyskanie rodziców do współpracy w obszarze preorientacji zawodowej, gwarantuje możliwość szerszej współpracy ze środowiskiem lokalnym, np. spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, organizacja wycieczek do zakładów pracy czy organizacja spotkań z pasjonatami.
VI. WERYFIACJA EFEKTÓW ZAJĘĆ
Założone cele programu powinny podlegać weryfikacji, a więc ocenie
w jakim stopniu zostały one zrealizowane dzięki podjętym działaniom.
Może się to odbywać poprzez:
- pytania ewaluacyjne do dzieci (dotyczące zrozumienia przekazywanych treści, potrzeby kontynuowania / poszerzenia tematu, atrakcyjności zajęć);
- autorefleksję i samoocenę uczestników (swobodne wypowiedzi na zakończenie zajęć z wykorzystaniem głównie skojarzeń i myślenia analogicznego),
- zbieranie opinii i informacji zwrotnych od rodziców,
- analizę prac dzieci, wykonanych w ramach działań z zakresu preorientacji zawodowej.
VII. EWALUACJA PROGRAMU
Dokonanie ewaluacji programu pozwoli zweryfikować, w jakim stopniu okazał się on skuteczny oraz czy założone cele zostały zrealizowane. Prowadzenie ewaluacji przewidziane jest w sposób ciągły poprzez zastosowanie następujących technik:
- analizę dokumentacji przedszkolnej (dzienniki, plany zajęć),
- rozmowy z dziećmi,
- rozmowy z rodzicami,
- wykonywania zdjęć z realizacji programu.